Audyt biznesowy jest działalnością niezależną, obiektywnie zapewniającą i doradczą, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Pomaga on organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejście do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem i kontroli. Audyt jako środek funkcjonalny, za pośrednictwem których kierownictwo jednostki zdobywa pewność na podstawie źródeł wewnętrznych, że procesy, za które ono odpowiada, przebiegają w sposób minimalizujący prawdopodobieństwo wystąpienia oszustwa, błędu czy nieekonomicznych lub nieskutecznych praktyk.
Korzyści dla przedsiębiorstwa z przeprowadzenia audytu:
Produkty finalne audytu:
Audyt operacyjny to badanie firmy pod kątem oszczędności, efektywności, skuteczności i wydajności działalności operacyjnej działalności. Audyt operacyjny jako badanie pod względem oszczędności, wydajności i skuteczności operacji, wymaga bliższego przyjrzenia się tym pojęciom i odpowiadającym im procesom, dlatego Nasz firma oferuje Państwu audyt operacyjny w zakresie :
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Każde działające przedsiębiorstwo posiada procesy biznesowe, jednak nie w każdym procesy te są zidentyfikowane , opisane, wdrożone i optymalizowane. Najczęściej do próby optymalizacji procesów dochodzi w momencie zmian w organizacji np. poprzez wdrożenie nowego systemu informatycznego, utworzenie nowego działu – nasza firma oferuje Państwu pomoc w zakresie zbadanie istniejących procesów i ich optymalizacji:
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Każdą działalność powinno cechować istnienie określonych norm, zasad i procedur określonych przez kadrę zarządzającą danej jednostki, które mają zapewnić spójne funkcjonowanie oraz osiąganie zamierzonych celów. Elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania i przestrzegania procedur jest wdrożenie systemu kontroli wewnętrznej, nasza firma może dla Państwa świadczyć usługi w zakresie:
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Zakres audytu obejmuje zbadanie istniejących procedur zarządzania należnościami w każdym obszarze działalności firmy. W przypadku braku procedur oferujemy także pomoc w ich stworzeniu i wprowadzeniu. Celem audytu jest sprawdzenie bezpieczeństwa finansowego firmy oraz przedstawienie Klientowi rekomendacji, których wprowadzenie wpłynie na poprawę sytuacji w zakresie zarządzania należnościami.
Zakres i cel audytu:
Specjaliści z firmy „Audyt biznesowy” oferują :
Polityka w zakresie doboru partnerów handlowych
Źródła i rodzaje informacji o kontrahentach
Badanie wiarygodności kontrahentów
Ocena wiarygodności partnerów handlowych
Metody oceny ryzyka kredytu kupieckiego
Analiza prawna zawieranych umów handlowych
Monitoring należności w przedsiębiorstwie, działania nadzorujące spłatę zobowiązań w celu zminimalizowania opóźnień w płatnościach kontrahentów. Ustalenie kroków monitorowania należności.
Korzyści dla Klienta:
Due diligence (m.in. z zakresu finansów, podatków, prawa) ma dostarczyć wiedzę o potencjale planowanej inwestycji, ryzykach oraz kondycji finansowej. Celem jest identyfikacja głównych ryzyk w przedsiębiorstwie ale także wskazanie szans na dalszy rozwój.
Zakres i cel audytu:
Przykładowy zakres audytu:
formy prawnej,
szkicu powiązań ze spółkami zależnymi,
lista wszystkich spółek / przedsiębiorstw zależnych bezpośrednio lub pośrednio wraz z informacjami o nominalnej wartości udziałów (akcji) oraz (procentowej) wysokości udziału; w wypadku spółek znaczących - również dokumentacja nabycia udziału czy akcji.
Podstawowe dokumenty poświadczające egzystencję spółki i jej podstawy, to:
wyciągi z odpowiednich rejestrów (np. KRS)
umowa spółki (lub inny dokument konstytuujący podmiot podlegający due diligence) wraz z pełną jej historią (zmiany, związane z nimi uchwały oraz dokumenty potwierdzające ich rejestrację);
dokumentacja kapitału własnego wraz z historią minimum ostatnich pięciu lat - z uwzględnieniem uchwał, oświadczeń objęcia udziałów itp.; również dokumenty poświadczające, iż kapitał własny został odpowiednio przeniesiony na spółkę;
inne dokumenty dotyczące zmian w kapitale własnym / założycielskim (umorzenie udziałów, nabycie udziałów własnych itp.).
dokładne informacje o obecnym właścicielu / właścicielach (stosunek udziałów, lista wspólników itp);
dokumentacja nabycia udziałów (akcji) przez obecnych właścicieli - w wypadku podmiotów, w których udziały mogą być przenoszone tylko w szczególnej formie (np. spółki z o.o. - forma podpisów notarialnie poświadczonych) pełny ciąg przeniesień udziałów w odpowiedniej formie.
opcje i inne prawa do nabycia udziałów na szczególnych warunkach;
umowy o sprzedaży / nabyciu udziałów w spółce w przyszłości;
wszelkie umowy, których przedmiotem jest przeniesienie, zastaw (lub inne obciążenie) udziałów, umowy powiernicze lub przeniesienie określonych uprawnień z udziałów (np. do dywidendy itp.);
zweryfikowanie postanowień umownych pod kątem podatkowym i prawnym w celu: optymalizacji podatkowej, zgodności z obowiązującymi przepisami prawa
wdrożenie mechanizmów kontrolnych w celu ograniczenia ryzyka;
szacowanie ryzyka odpowiedzialności prawnej lub skarbowej;
przejrzysta polityka cen transferowych;
zweryfikowanie, czy umowy lub aneksy są podpisywane zgodnie z reprezentacją spółki przez Członków Zarządu, Prokurentów (sprawdzenie, czy prokura obejmuje takie działania), Pełnomocników (sprawdzenie, czy pełnomocnictwo obejmuje takie działanie)
Korzyści dla Klienta:
Dokonanie obiektywnej analizy stanu przedsiębiorstwa, mającej na celu określenie słabych i mocnych stron oraz wskazanie potencjalnych zagrożeń.
Po przeprowadzonym audycie zostanie przedstwiony kompleksowy raport na temat sytuacji formalnoprawnej badanej jednostki zawierający m.in.:
Audyt marketingowy stanowi podstawowe narzędzie służące do oceny stanu funkcjonowania przedsiębiorstwa, jest podstawą w budowaniu przez zarząd firmy strategii marketingowej. Dla usystematyzowania podejmowanych działań, istniejącej wiedzy rynkowej oraz roli działu marketingu w firmach niezbędny stał się audyt marketingowy – świadczymy usługę audytu marketingowego w poniższym zakresie.
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Audyt prawny to narzędzie służące do poprawy bezpieczeństwa firmy, umożliwia ustalenie aktualnego stanu prawnego i wyeliminowanie ryzyk prawnych związanych z funkcjonowaniem danego przedsiębiorstwa na rynku. Audyt może obejmować wybrany fragment działalności przedsiębiorstwa lub całość działalności.
Zakres i cel audytu:
Meritum przeprowadzenia audytu jest kontrola przyjętych praktyk, zasad i procedur pod kątem zgodności z prawem. Zakres przeprowadzanego audytu uzależniony jest od wyznaczonego celu i potrzeb zgłoszonych przez klienta.
Przeprowadzenie audytu prawnego polecane jest szczególnie w przypadku zamiaru nabycia przedsiębiorstwa, przekształceń podmiotu, objęcia funkcji zarządczych lub wdrażania polityki rozwoju firmy.
W zakres audytu wchodzi w szczególności:
Korzyści dla Klienta:
Wybór właściwego dostawcy jest kluczowym elementem działalności przedsiębiorstwa. Zależy od niego realizacja planów, celów firmy. Audyt dostawców i kooperantów zamawiającego to narzędzie służące do oceny i wyboru najlepszego z dostawców. Wybór odpowiedniego dostawcy ma istotny wpływ na działalność organizacji np. na koszty, na jakość dostarczanych produktów, usług, na sprawną realizację planów. Nieodpowiedni wybór dostawcy może przyczynić się do poważnych strat finansowych przedsiębiorstwa, bankructwa, a także wypracowywanego pozytywnego wizerunku.
Zakres i cel audytu:
Audyt zawartych umów z kontrahentami obejmuje:Korzyści dla Klienta:
Badanie obszarów problemowych w przedsiębiorstwie. W trakcie kontroli zagwarantowane jest wsparcie ekspertów i praktyków w danej dziedzinie . Przedsiębiorca wskazuje obszar, który będzie podlegał analizie. Każde badanie zakończone jest przedstawieniem raportu wraz z rekomendacjami w zakresie dalszych działań. Żadna kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwie nie jest w stanie zapewnić kompleksowego funkcjonowania. Natomiast audyt wewnętrzny ma za zadanie zapobieganie występowaniu różnego rodzaju ryzyk. Kontrola porównuje stan faktyczny ze stanem pożądanym, a audyt daje gotowe rozwiązania zmierzające do poprawy całego systemu lub wybranego fragmentu. Audyt bada czy wdrożony w firmie system kontroli wewnętrznej spełnia swoje zadania.
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Audyt dostosowany do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Obszar, który podlega badaniu zostaje wyznaczony przez klienta. W trakcie kontroli zagwarantowane jest wsparcie ekspertów i praktyków w danej dziedzinie. Każde badanie zakończone jest przedstawieniem raportu wraz z rekomendacjami w zakresie dalszych działań.
Zakres i cel audytu:
Korzyści dla Klienta:
Ocena funkcji audytu wewnętrznego dokonywana jest zazwyczaj przez audytorów zewnętrznych. Audyt zewnętrzny polega na ocenie konkretnych działań i stopnia realizacji celów. Dokonanie oceny funkcjonowania audytu wewnętrznego pozwala poprawić funkcjonowanie organizacji. Przedsiębiorstwo, które chce uzyskać prestiż i poprawić swoją pozycję na rynku powinno dokonać oceny audytu wewnętrznego.
Zakres i cel audytu:
Celem audytu jest przeprowadzenie weryfikacji efektywności działań komórki audytu wewnętrznego przez osobę zewnętrzną, nie związaną z przedsiębiorstwem . Przykładowy zakres audytu:
Ocena zewnętrzna polega na porównaniu funkcjonowania komórki audytu wewnętrznego z określonymi kryteriami, a nie ze sposobem w jaki prowadzi audyt osoba oceniająca.
Korzyści dla Klienta:
Otrzymanie niezależnej i obiektywnej opinii w zakresie funkcjonowania wewnętrznej komórki audytu.
Każde przedsiębiorstwo narażone jest na ryzyko, które przeszkadza w realizacji określonych celów. Zarządzanie ryzykiem to proces polegający na wykryciu zdarzeń, które mogą zagrozić osiągnięciu zamierzonych celów w przedsiębiorstwie. Każdy proces zarządzania ryzykiem składa się z następujących etapów:
Zakres i cel audytu:
Celem zarządzania ryzykiem jest:
Ocena zewnętrzna polega na porównaniu funkcjonowania komórki audytu wewnętrznego z określonymi kryteriami, a nie ze sposobem w jaki prowadzi audyt osoba oceniająca.
Korzyści dla Klienta:
Wdrożony i odpowiednio utrzymywany system zarządzania ryzykiem: